lauantai 7. heinäkuuta 2012

Tämän kertaiset pohdinnan kohteet

1. Chiquitan mainokset bussipysäkeillä.

Puoliksi kuorittu banaani ja mainoslause: 'Eiväthän kaikki mansikatkaan maistu samalta.'
Banaani ja mainoslause: 'Jos se näyttää hyvältä, se myöskin maistuu paremmalta.'

Näihin kuviin ja tunnelmiin voitaisiin samalla tehdä kamppanja joko makukortsujen piiriin tai ylipäänsä sukupuolitautivalistuneisuutta kasvattaa. Voiko enää selkeämpää piilovihjailua mainoksissa ollakaan.

(Mainittakoon vielä, että kaalimato.comin vai mikä onkaan mainos, jossa naiset ovat "sauvakävelyllä" on jokseenkin kuin suoraan jotain sellaista mitä meidän opiskelijat vois kyhätä ekana vuonna.)

2. Samsungin puhelin, jolla on tunneälyä.

 Miksi, voi hyvä luoja, MIKSI haluaisin puhelimen, jolla on tunneälyä? Oikeasti kaipaisin maailmaan vähän lisää ihmisiä tuolla ominaisuudella varustettuna. En kaipaa teknologiaa, kaipaan ihmisiä lähelleni. Mutta ei se mitään! Tulevaisuudessa voi kehitellä sellaisenkin sovelluksen sitten missä on kuvia ihmisten kasvonilmeistä ja vieressä selitys hymiöinä, että mitä se ilme oikein tarkoittaa. Hymyilevä ihminen = :)

Toivottavasti olen kuollut ja kuopattu siinä vaiheessa, kun puhelimet alkavat opettamaan meille tunneälyä. Kun  kerran olemme niille sen taidon opettaneet. Mikähän logiikka siinä on, että halutaan ihmisistä robotteja ja silti on pakko luoda roboteista ihmisiä?


3. Ben & Jerry's jäätelö.

Feministiminäni voisi herätellä nuoria naisia siihen pieneen todellisuuteen kuinka miesten hallitsema maailma, jota yritetään aina kuitenkin saada yhtä tasapuolisesti naisten hallintaan, on jälleen kehittänyt yhden tavan todistaa naisille, ettei ole mahdollista elää ilman miehiä.

Ben & Jerry's ja kuinka moni NAINEN siitä onkaan riippuvainen? Eipä voisi monikaan enää elää ilman tuota miehen korviketta. Miehen korvike, joka läsnäolollaan muistuttaa nimenomaan siitä mitä naiselta puuttuu: MIES. Tai ainakin tällaisen ajatusmaailman kyseinen tuote istuttaa pieniin päihimme ja kuten tiedämme naiset vetävät jäätelöä mm. sydänsuruihinsa ja muihin vakaviin henkisiin särkymisoireisiinsa. Tässäkin tapauksessa tukeudumme siis mieheen (tai miehiin, miten vaan) takertuessamme Ben&Jerry's jäätelöpurkkiin. Enkä aio edes mainita sitä miten nerokkaasti Ben & Jerry's on nimensä kehittänytkään, kun huomioon otetaan, että B&J's on vain yhden merkin päässä BJ:stä.

Näihin kuviin ja tunnelmiin päätän siksi aikaa, kun IB-opintonsa kunnialla läpäissyt Nuuni kulauttaa siiderin kurkustaan alas tänään.

1 kommentti: